BULATAN KEHIDUPAN TU APA USTAZAH???

3:29 PM
Bismillahirrahmanirrahim...





" Adik2 ustazah... ustazah nak tnya satu soalan boleh?" tnya Elya dalam nada yg lembut...

"boleh ustazah!!!" jawab mereka serentak...

Keriangan dan keceriaan murid2
di sekolah amat menyenangkan hati Elya...dia gembira menjadi ustazah sementara di sekolah tersebut.. Baginya, ini lah pengalaman yg berharga untuk dirinya yg dtg dr Yg Maha Kuasa! salah satu jalan tarbiyah untuk mendidik dirinya sendiri agar menjadi insan berhikmah~

"ok...adik2 ustazah yg ustazah sayangi... objek apa yg BERBENTUK BULAT yg ustazah lukiskan di papan hitam ni...? tnya Elya lembut.

"um...bi
skut ustazah!" jawab UMAR.. diikuti gelak ketawa murid2 yg lain..

UMAR, anak mur
id Elya yg begitu ramah dan berani dalam memberi pendapat.. Satu 'kelebihan' yg perlu digilap agar dapat menjadi khalifah hebat dalam menegakkan yg HAQ dan menghapus yg BATIL.. dan dapat menjadi the next 'Umar Abdul Aziz' dan 'Umar Al-Khattab'.

"bukan2...tu bulan purnama ustazah!" tangkas SUMAYYAH memintas gelak tawa kawan2 sekelasnya..


Sumayyah, manis wajahnya yg juga salah seorang murid Elya yg mempunyai ciri kemimpinan. Jauh disudut hati Elya, dia amat berharap mereka inilah yg akan terus menjadi MATA2 RANTAI PERJUANGAN RASULULLAH SAW. InsyaAllah~


"emm..ada sape2 lagi yg nak jawab ke?" tanya Elya sambil tersenyum..

Hatinya tersentuh melihat KEJUJURAN yg terpancar dr kelakuan anak2 muridnya..
Inilah kejujuran yg makin PUDAR apabila manusia makin dewasa....um...


"ok la adik2 ustazah...kalo ustazah kata suma jawapan adik2 xtepat...mcmmane?"

"mana boleh ustazah! betul la apa saya cakap! saya tau apa benda tu...biskut la ustazah!" bentak UMAR yg xbersetuju dgn kenyataan Elya, ustazahnya...

Elya memulakan bicaranya...

"ok adik2 yg ustzh sayangi... macam ni.... bulatan ni ustazah yg lukis kan...? jadi, btol x kalo ustzh kata hanya ustazah je yg tau apa sebenarnya ustazah lukis... orang lain hanya boleh membuat ANDAIAN sahaja... btol x? jawapan yg adik2 ustazah cakap, semua nya adalah TEKAAN dan ANDAIAN betul....?"

Suasana
sepi seketika...murid2 nampak berfikir...dan ada juga yg macam terpinga2...

"ok lah... mcm ni... ustazah bg sati contoh dan adik2
kne fikir tentangnya...:
Umar membina KOTAK berbentuk segi empat tepat... lepas tu, cuba UMAR tnya dekat SUMAYYAH objek apa yg umar bina tu...
Mungkin Sumayyah akan kata Umar lukis KOTAK BARANG KEMAS (jewellery). Tapi sebenarnya Umar bina KOTAK BEKAS PENCIL! Disini ada 2 keputusan berbeza. Bg pendapat Umar, letak alat2 tulis adalah yg TERBAIK..tp bg pandangan Sumayyah, letak barang kemas lg best!
tapi...
Yg mana yg betul...?
Tentulah...jawapan Umar betul...

Cebab apa? cebab... Umar yg bina kotak tu... Umar sahaja yg tau tntg apa yg dia bina dan apa yg terbaik tok diletakkan pada kotak tu... betul x?"

Inilah analogy
yg diberikan oleh Elya membuatkan anak2 muridnya kembali berfikir...

"betul ustazah...." jawab mereka dalam nada yg halus selepas lama berfikir...

Persoalan yg UTAMA berbangkit akhirnya, selepas Elya pasti anak2 muridnya mula memahami n menghayati apa yg ingin disampaikan....

"jadi adik2... apa SEBENARNYA yg ustazah nak terangkan pada adik2 yg ustazah sayang ni ye...?"


_____________________________________________________________________________________


>> Assalamualaikum wbt...


Salam ukhuwah fillah abadan abada kpd semua...
Sahabat sahabiah sekalian, apa yg kte dapat SEBENARNYA dr kisah Elya dan anak2 muridnya ni?
Ada tak yg mempunyai jawapan yg bermain2 dikepala...?
Apa maksud dr ANALOGI2 yg diberikan oleh Elya pada anak2 muridnya?
Analogi itu adalah seperti LAMPU YG MENERANGI sst (untuk men 'clear' kan pemahaman agar mudah diterima).



Saje hanis tidak meneruskan cerita tersebut...bukan kerana malas atau buntu idea...tapi untuk kte sama2 berfikir apa HIKMAH disebaliknya...

Sedarkah kite BULATAN yg dilukis Elya itu adalah diri dan kehidupan kita...?
contoh tadi hanyalah ANALOGI sahaja...

>>Apa yg ingin disampaikan adalah:

Wahai diriku dan shbt2ku, ALLAH lah yg LUKIS dan JADIkan kite... Dia lah PENCIPTA kite yg menjadikan kite dr tiada kepada ada... Jadi, hanya ALLAH sahaja lah Yg Maha Mengetahui segala apa yg TE
RBAIK dalam kehidupan kite...

Kadang2, kte mungkin MERUNGUT dan KECEWA dgn apa yg kite ada... btol x?
Kite KECEWA dgn apa yg terjadi kat diri kita kerana apa yg diharapkan dan dinginkan tidak terjadi...? Tapi... adakah kite pernah terpikir bahawa itulah yg TERBAIK utk kite dan jalan TARBIYAH itulah ALLAH pilih utk kite... kerana apa??? kerana DIA MAHA TAHU yg itu terbaik untuk makhluknya...

Perasaan kecewa, merungut dan sewaktu dgnnya adalah hasil drpd pandangan yg JAHIL n HINA kite... Pandangan kite adalah LIMITED. LIMITED SIGHT or LIMITED POINT OF VIEW.

Pandangan yg utama adalah PANDANGAN ALLAH! Setiap apa yg dijadikan ALLAH, pasti ada HIKMAH!!! Percayalah!!! Takkan kite xnak percaya pada ZAT yg mencipta kite dr tidak ada kpd ada....
Satu lg analogy, kalo kte 'mencipta sesuatu' adakah kite nak mencipta sst yg xelok? TIDAK bukan? Tentunya kita nak segala yg TERBAIK untuk 'sesuatu' yg kite cipta tu kan???

Jadi... mari kte sama2 tekadkan KEYAKINAN dan KEPERCAYAAN kte kpd ALLAH yg menjadikan SEGALANYA dalam kehidupan kite adalah yg TERBAIK!

Senang bukan untuk sekadar mengeluarkan kata2 kita percaya dan kite yakin??? dan kite juga mungkin selalu mengungkapkan perkataan2 spt ini:

"eh, aku percaya pada Allah"
"mestilah aku percaya pada Allah!"
dan berbagai2 ayat lagi...

TAPI...

Sejauh mana tahap PERCAYA dan YAKIN kite pada Yg Esa... Adakah kite BENAR2 menghayatinya....??? Tepuk dada, tanya IMAN... Biarkan iman kte melahirkan suatu jawapan yg jujur...

Akhir sekali...

Mari kte berdoa agar segala yg terbaik terjadi dalam kehidupan kite walaupun kadang2 kite ianya dirasakan SAKIT, XBERBALOI, XSUKE, KECEWA DAN LAIN2... tapi... Hayatilah bahawa kite adalah insan hina dan pandangan hina kite adalah TERAMATLAH TERHAD... (wallahua'lam)

AYAT dan HADITH untuk panduan bersama:

Surah al-baqarah, ayat 216

"diwajibkan bg kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sstu, padahal itu tdk baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Rasulullah saw bersabda:
" Bersemangatlah utk memperoleh apa yg bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan jgnlah lemah. Bila menimpamu sst (dari perkara yg tidak disukai) jgnlah engkau berkata 'seandainya aku melakukan ini nescaya akan begini dan begitu', akan tetapi katakanlah: 'Allah telah menetapkan dan apa yg Dia inginkan, Dia akan lakukan', kerana ssghnya kalimat 'seandainya' itu membuka amalan syaitan."
(Riwayat Muslim)



P/S> Segala kekurangan hanis mohon maaf. Apa yg hanis harapkan adalah kite sama2 dapat mengambil 'sesuatu yg baik' dari cerita ni ye... "berpesan2 dgn kebenaran dan berpesan2 dgn kesabaran".

wallahua'lam.



Read On 2 comments

Mujahadahmu Duhai Wanita Solehah

3:00 PM
Apalah yang diharapkan pada kecintaan sang lelaki yang akan pudar layunya bila waktu berlayar pergi, yang akan sirna bila keinginan nafsu telah pun mati, juga kecintaan itu adalah palsu laksana indahnya duniawi,
ingatlah!
kita bukan tercipta untuk memiliki dan dimiliki,
tetapi menggenggam amanah sebagai khalifah dibumi, andainya benar kau ingin dihargai dan dicintai, kejarlah CINTA HAKIKI dr ILAHI...
cintaNya bukan suatu kepalsuan tetapi sesuatu yg pasti.

JanjiNya pasti akan terjadi kerana DIAlah yang selayaknya kita cintai lantaran kerana kasih sayangNya yg tulus suci yg akan menjadikan kita benar2 insan suci seindah BIDADARI di SYURGA nanti...


Rebutlah hati Pemilik cinta yg pasti!!!
Read On 0 comments

Followers

My Blog List

Our Journey is the Journey of Heart

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

EVERLASTING BONDING

authorized

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

LIFE TIME

Search this Blog

Loading...

AKU HANYA HAMBA ALLAH

My photo
Pedang yang HEBAT takkan terbentuk jika tidak diketuk, dipanaskan dan ditempa dengan baik!

WORDZSPEAK

SALAM ZIARAH

SOURCE OF STRENGTH

REMIND ME ABOUT THE DAY