CINTA YANG TIADA KECEWA DIDALAMNYA

6:51 PM


‘Hani...! Hani....!’ Humaira memanggil-memanggil nama hani dari jauh.

‘uh, Humaira...hani ingat siapa tadi’ Hani hanya tersenyum.

‘Hani, apa itu CINTA SEJATI?’

‘....’ Gulp. Kelu.

‘um...kenapa Humaira tanya ye?’ Hani bertanya untuk mendapatkan kepastian. Aneh mendatang pabila persoalan itu ditujukan.

‘saja nak tahu’ Jawabnya ringkas. Disebalik riak wajah Humaira, Hani dapat mentafsirkan sesuatu. HATInya teruji!

‘Cinta sejati adalah cinta yang tiada kecewa didalamnya.’ Jawab Hani ringkas.

‘Maksud Hani?’ Humaira seakan benar-benar ingin tahu.

‘Cinta Sejati menjadikan manusia sentiasa BAHAGIA atas ketentuan Tuhan... Cinta Sejati itu adalah Cinta Hamba kepada Tuhannya. Cinta manusia kepada Rasulnya. Cinta manusia kepada siapa-siapa atau apa-apa berpaksikan cinta sejati terhadap Tuhan yg Esa.’ Jelas Hani sambil tersenyum.

‘um...boleh Hani explain lagi...’ minta Humaira.

‘Humaira...dalam kehidupan ni, kita akan selalu diasak, diterjah dan dihimpit dengan ujian. Ujian ini pula pelbagai. Ada yang datang dalam persahabtan tatkala kita diuji dengan tingkah laku sahabat kita. Ada juga yang datang dalam hubungan kekeluargaan pabila berlaku golakan rumah tangga. Ada yang hadir tika kita tengah mengembang seperti sekuntum bunga.Ujian dari KUMBANG juga salah satu dugaan besar yang perlu diatasi...’ Mukaddimah memulakan bicaranya.

Hani meneruskan kata-katanya apabila melihat Humaira mula tertarik dengan apa yang ingin disampaikan. Sah lah bahawa masalah hati yang menjadi puncanya. Hani seakan dapat mentafsir sesuatu yang tersurat di bejana hati Humaira.

‘Humaira...sebagai manusia kita tidak dapat menghalang diri daripada diuji dengan masalah hati. Cuma yang menjadi tunggaknya adalah KEIMANAN kita. KEIMANAN yang utuh akan terus memandu hati yang teruji itu. Memandu agar CINTA yang hadir diarahkan pada jalan yang benar dan syara’. Humaira...cinta itu terlalu suci untuk dikotori dan dikhianati. Peliharalah ianya.. Jangan dilayan dan jangan pula dilawan. Biarkan sahaja.. Alangkah malunya jika kita khianati cinta suci yang sepatutnya menjadi milik sang suami.’ Hani bermain dengan kata-kata. Harapannya hanya satu, Humaira dapat memahami apa yang ingin disampaikan.

‘Hani...Humaira sakit dengan benda ni...’ Humaira mula jujur memberitahu keadaan sebenarnya...


‘Humaira...ingat ayat ni ye. Ayat 214, Surah Al-Baqarah.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).” ’ Hani memaut erat bahu sahabatnya itu....titisan air mata Humaira dikesatnya.

‘Humaira...untuk menggapai cinta Allah yang Agung lagi Suci bukanlah semudah yang disangka.. Dugaannyanya pasti menggegarkan dunia. Cabarannya mesti menggetarkan jiwa. Tapi, percayalah KEMANISANnya kelak tak mampu ditandingi. Bahagia+manis. Yang penting MUJAHADAH!’

‘Inilah ujian yang Allah hadirkan untuk uji takat mana sebenarnya KEIKHLASAN kita kepadanya.. TAHAP mana sebenarnya KECINTAAN kita padanya.. Jika ingatan dan hati kita masih lagi terpaut pada dia yang bernama lelaki, jadi dimanakah Allah dalam bejana hati kita. Dimanakah Allah dalam amalan seharian kita. Ini juga satu peringatan dari Yang Esa. Dia nak kita pertingkatkan CINTA kita padanya. itu sebabnya Dia hadirkan ujian ini. Dia rindu pada kita Humaira....Rindu sgt pada kita...’ Hani juga menitiskan air matanya kerna satu ketika dia juga pernah diuji..

‘Hani...macammana Humaira nak atasi perkara ni...?’

‘Humaira...jagalah hubungan dengan Allah...’

Humaira inginkan penjelasan. ‘Maksud Hani...?’

‘Humaira...Cinta kita bukan cinta yang murah. Cinta kita berpaksikan cinta kepada Allah. Jadi jagalah hubungan kepada Maha Pencinta, Jagalah hubungan dengan Pencipta Cinta. Jagalah hubungan dengan Allah. Semarakkan Cinta kita kepada Allah. Agar hati kita dipenuhi oleh nama Allah bukan nama manusia yang serba kekurangan. Ketahuilah, kita ini Hamba Allah. Segala yang berlaku adalah atas ketentuan Allah dan semuanya itu adalah terbaik untuk kita dipandangan Allah. Cuma pandangan kita sahaja yang membezakan ianya baik atau buruk. Hakikatnya semuanya terbaik. Percayalah!’

‘Hayatilah tiap amal soleh yang Humaira lakukan. Jangan hanya dimulut, tapi perlulah dijiwa. Rasailah kasih sayangNya dalam tiap jejak langkah kita sebagai hamba. Andai namanya kembali menergah, kembalilah beristighfar, berwuduklah dan mengadu rindulah pada Allah. Sebenarnya, tatkala itu Allah rindukan suara kita yang mengadu rindu padaNya.’

‘Humaira takut...takut untuk tengok dia dengan orang lain... ’ Humaira memberitahu perasaannya.

‘Humaira...jika Humaira benar-benar CINTA pada Allah dan yakin segala apa yang ditentukan Allah adalah terbaik untuk Humaira dunia dan akhirat... you won’t feel that... sekali lagi...YAKINLAH pada ALLAH. Dia Maha Mengetahui mana yang terbaik untuk hambaNya... Tiap dari kita telah ditetapkan jodoh masing-masing. Yang membezakan adalah, cara kita mendapatkannya. Cara yang HALAL dan Syara’ atau cara yang tidak diredai... Biar sapa pun yang bakal menjadi pemimpin kita, insyaAllah dia adalah terbaik jika kita letakkan sepenuh pergantungan kita pada Allah.’

‘Humaira...Biar Allah yang pilihkan untuk humaira ye...’ Hani mengakhiri kata-katanya...
Tangisan Humaira mengalir deras mengakhiri perbualan. Hani juga turut menitiskan airmatanya...
Read On 5 comments

Followers

My Blog List

Our Journey is the Journey of Heart

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

EVERLASTING BONDING

authorized

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

LIFE TIME


AKU HANYA HAMBA ALLAH

My photo
Pedang yang HEBAT takkan terbentuk jika tidak diketuk, dipanaskan dan ditempa dengan baik!

WORDZSPEAK

SALAM ZIARAH

SOURCE OF STRENGTH

REMIND ME ABOUT THE DAY