BUAT RENUNGAN AKU DAN KAMU



*Bacalah dengan jiwa: ianya menyentuh hati saya. Harap dapat juga menyentuh hati sahabat-sahabat yang membacanya*

Berfirman Allah Taala yang bermaksud:

“Barang siapa yang berpagi-pagi dalam keadaan berdukacita terhadap dunia, tidak akan bertambah hampir ia kepada Allah melainkan bertambah jauh. Tidak akan bertambah didunia melainkan keletihan. Tidak akan bertambah diakhirat melainkan kepayahan. Allah akan mencampakkan dukacita yang berterusan, kesibukan yang tidak ada kerehatan, kefakiran yang tidak memperoleh kekayaan dan angan-angan yang memanjang didalam hatinya.

Wahai anak Adam, setiap hari umurmu berkurangan, sedangkan engkau tidak menyedarinya. Setiap hari Aku memberi rezeki kepadamu tetapi engkau lupa untuk memuji-Ku. Tidak memadai bagimu terhadap apa-apa yang sedikit. Tidak pula engkau merasa puas terhadap apa yang banyak.

Wahai anak Adam, tidak ketinggalan suatu hari pun melainkan datang daripada-Ku rezeki untukmu, tetapi malam harinya Aku didatangi oleh malaikat mempersembahkan amalan kejahatan daripadamu. Kamu memakan rezeki-Ku kemudian kamu membalasinya dengan kederhakaan terhadap-Ku.

Kamu memohon dari-Ku lalu Aku memperkenankan permohonanmu itu. Kebaikan daripada-Ku sentiasa mengalir kepadamu dan kejahatan daripadamu sampai kepada-Ku. Sesungguhnya Aku adalah sebaik-baik Tuan kepadamu dan engkau adalah sejahat-jahat hamba kepada-Ku.

Engkau menanggalkan daripada-Ku apa-apa yang Aku berikan kepadamu. Aku tutupkan kejahatan demi kejahatanmu. Aku malu terhadapmu tetapi engkau tidak merasai malu dengan-Ku. Engkau melupai-Ku dan mengingati selain daripada-Ku. Engkau merasa takut kepada manusia tetapi merasa aman terhadap-Ku. Engkau merasa gentar dengan marah manusia tetapi engkau merasa aman terhadap kemurkaan-Ku.”

(Petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali: al-Mawa’iz Fil Ahadis al-Qudsiah)

3 comments:

Subhanallah hanis, sgt mengetuk hati hamba Allah yg terlalai ni. alhamdulillah terima kasih shbt ^_^. smga kte dpt jadi hamba Allah yg sentiasa bersyukur padaNya insyaAllah


alhamdulillah... hanis pun terkesan dengan hadith ni(T_T). Moga kita sama-sama ingat mengingati ye. InsyaAllah.


hanz,cuba check kdng2 bila nti buat size kejap2 besar kejap2 kecik,tulisan yg saiz besar tu tutup tulisan yg size kecik..maybe you could do something with that..

nway,jzkk peringatan di atas ^_^
sebagai manusia,selalunya kita lupa ttg semua ni..


Post a Comment

Followers

My Blog List

Our Journey is the Journey of Heart

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

EVERLASTING BONDING

authorized

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

LIFE TIME


AKU HANYA HAMBA ALLAH

My photo
Pedang yang HEBAT takkan terbentuk jika tidak diketuk, dipanaskan dan ditempa dengan baik!

WORDZSPEAK

SALAM ZIARAH

SOURCE OF STRENGTH

REMIND ME ABOUT THE DAY