CABARLAH DIRIMU UTK HIDUP DGN UJIAN!



'CABARLAH DIRIMU UNTUK HIDUP DENGAN UJIAN!'

Inilah kata-kata yang membakar semangat saya untuk menulis 'entry' kali ini. Mungkin sudah seminggu saya mendiamkan diri daripada menulis. Bukan kerana tidak mahu, tapi mungkin belum adanya kesempatan. Alhamdulillah, hadirnya kesempatan ini, tidak akan saya lepaskan daripada berharap agar kita sama-sama dapat mengingatkan diri kita yang sudah jauh terleka ini.

'Cabarlah dirimu untuk hidup dengan ujian!'

Tiap tahun, bulan, minggu, hari, jam, minit dan saat kita akan diuji. Tidak sedikit pun Allah membiarkan kita tanpa ujian. Kesenangan, pangkat, kuasa, kesusahan, kekayaan, perasaan senang, jatuh, bangun, kemenangan, kegagalan, perkahwinan, bujang, pelajar, anak, pekerja dan sebagainya, semua adalah UJIAN! Adakah kita SEDAR tentang itu semua? Bukan saya bertanya adakah kita TAHU? saya bertanya adakah kita SEDAR? kerna hakikat TAHU dan SEDAR adalah dua perkara yang berbeza. Berbeza.

Hakikat hidup untuk diuji. Hakikat manusia untuk senantiasa diperingati.

Bila ujian menghimpit, lantas kita jatuh, emosi meletus, fikiran bercelaru. Semua seakan-akan hilang tujuan. Apa yang dirancang dalam kehidupan tidak menjadi, kecewa, derita, sakit dan perit.

Apa berlaku seterusnya, hilang keyakinan diri untuk membuat kebaikan, Seakan-akan putus asa pada diri. Amalan kebaikan ditinggalkan dan dibiarkan menyepi. Kemudian, hati berkata-kata "lantaklah apa nak jadi, malas la nak buat baik, aku bukan baik sangat."

Hai manusia yang mengaku dirinya hamba. Saya Hamba, Kamu hamba dan Kita Hamba.
Yang baik dipandangan Allah adalah mereka yang beriman dan bertaqwa. Dan siapakah yang selayaknya untuk mengukur iman dan taqwa itu kalau bukan Allah? Dan siapa kita untuk menghina ciptaan Allah (iaitu diri kita sendiri) yang Allah telah katakan dalam KitabNya iaitu, kita adalah sebaik-baik ummah! Kita hanya hamba dan jangan lupa kita juga adalah ummat yang terbaik. Ummat yang terbaik.

Akan tetapi...
Kita acapkali kalah pada ujian kehidupan.

Mengapa?

Kembalilah bertanya, setakat mana kita faham akan matlamat hidup kita didunia ini?
Mari kita bertanya, adakah jalan yang kita ambil adalah jalan yang syara'?
dan mari kita menyoal bagaimanakah hubungan kita dengan Allah swt?

Perjelaskan matlamat hidup kita!
Pilihlah jalan yang syara' berlandaskan Qur'an dan Sunnah.
Perbaiki dan cantikkan hubungan kita dengan Allah.

InsyaAllah, hati akan senantiasa segar. Sesegar sinaran mentari pagi.
Ujian adalah ujian. Tetap akan hadir walau tidak pernah dijemput. Kita tidak dapat menghindarkan diri dari ujian. Jadi, cabarlah diri kita untuk hidup dengan ujian.

Jadikan ujian itu satu 'experiment' untuk kita belajar apa itu erti kehidupan. Kawal respon kita terhadap ujian. Jangan mengalah! Ujian adalah 'anak-anak tangga' untuk mencapai kejayaan (Mardhatillah). Langkahi tangga-tangga ujian dengan berbekalkan keteguhan iman dan kekentalan taqwa.

Ingat, cabar diri kita untuk hidup dengan ujian. Bertindaklah seperti orang yang beriman bukan orang dungu yang tidak pernah sedar hakikat ujian. Kawallah semua ujian. Senyumlah dengan ujian. Bersyukurlah dengan ujian. kerana Ujian adalah anak-anak tangga untuk mengecap apa erti sebenarnya sebuah kemenangan!

Ujian adalah kehidupan. Kehidupan adalah ujian. Kitalah yang mengawal bagaimana hendak bereaksi dengan ujian. Allah sudah tunjuk caranya. Allah sudah perkatakan tentang ujian. Maka, bangunlah! Gunakan anak-anak tangga ujian itu untuk menuju ALLAH!

"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan saja mengatakan: 'Kami telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi?" Surah Al-'Ankabut, ayat 2.

Kawal ujian bukan ujian kawal kita.

Ujian adalah nikmat daripada Allah. Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Syukurilah!

Ayuh! Kita cabar diri kita untuk hidup dengan ujian!

~abdi~

(P/s>> Boleh baca artikal saya tentang ujian untuk lebih menyelami)










2 comments:

ujian itu tarbiah dr Allah...
keep on writng..
jmpe jga blog kamu..wee~


thx cik husna..hehe


Post a Comment

Followers

My Blog List

Our Journey is the Journey of Heart

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

EVERLASTING BONDING

authorized

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

LIFE TIME

Search this Blog

Loading...

AKU HANYA HAMBA ALLAH

My photo
Pedang yang HEBAT takkan terbentuk jika tidak diketuk, dipanaskan dan ditempa dengan baik!

WORDZSPEAK

SALAM ZIARAH

SOURCE OF STRENGTH

REMIND ME ABOUT THE DAY