KUTEMUI KEGERSANGAN ITU



Kondisi Kritikal

Sering kali kita mendengar cerita tentang kegersangan seorang manusia. Kaitannya selalu tertuju pada hati bukan? Kegersangan itu mematikan hati. Sakit dan tertusuk.


Kegersangan itu menghancurkan.

Kegersangan itu merebahkan

Kegersangan itu mematikan

Kegersangan itu melalaikan


Seumpama mayat kaku yang masih hidup. Tiada tujuan dan matlamat. Hati tidak lagi memandu fikiran dan tindakan. Yang menjadi pemandunya adalah desakan nafsu. Nafsu dan syaitan berpadu muslihat, lantas menghasilkan sinergi yang merobohkan manusia menjadi mayat yang hidup. Hidup tanpa limpahan rasa

bertuhan!Nauzubillah.


Ramai manusia hari ini yang gersang hatinya. Kontang jiwanya. Kemarau bejana imannya. Jambatan yang menghubungkan dirinya dengan Tuhan seolah-olah sudah tertutup. Tiada lagi rintihan hamba kepada Pencipta. Lesu...


Kegersangan Bertukar Wajah


Mari kita bertanya pada diri, dari mana kita dijadikan?

Asal usul manusia adalah Tanah.

Kemudian, manusia dilahirkan setelah mengalami proses-proses yang panjang. Didalam proses yang panjang itu, manusia mengalami 2 fasa pembentukan.


Fasa pertama:

-Fasa dimana Allah menjadikan manusia daripada tanah. Maka terbentuklah fizikal kaku seorang manusia.Tatkala proses ini berlaku, para malaikat hanya melihat dengan teliti makhluk yang bakal menjadi pemimpin dan khalifah dibumi ciptaan Allah.


Fasa kedua:

-Fasa kedua terjadi tatkala sempurnanya fizikal kaku seorang manusia itu. Fizikal kaku itu bertukar menjadi hidup saat hembusan roh dari sisi Allah ditiupkan. Roh hadir tanda bermulalah langkah-langkah kehidupan manusia.


Kemudian, barulah Allah memerintahkan para malaikat untuk sujud pada manusia. Lantas, semua para malaikat sujud pada manusia. Patuh.


Inilah hakikat yang perlu kita fahami. Untuk menentukan harga diri seseorang manusia,kita perlu merujuk kepada kedua-dua faktor penting ini iaitu faktor fizikal dan juga faktor rohani. Manusia itu hidup kerna adanya kedua-dua faktor ini. Jadi, tidak hairanlah jika kita boleh diibaratkan seperti ‘mayat hidup’ jika kita mengabaikan hak salah satu faktor-faktor ini.


Ketahuilah manusia dijadikan dari tanah. Oleh itu, kita perlukan kekuatan dan pertahanan dari sumber tanah. Sebagai contoh, fizikal kita perlukan makanan dari tanah( nasi, gandum dan sebagainya). Sumber dari tanah itulah yang memberi tenaga untuk terus hidup. Kita datang dari tanah, hidup bersumberkan tanah dan mati nanti kita juga akan dikembalikan ketanah. Renung-renungkanlah...


Tapi...


Jangan kita lupa tentang 1 lagi faktor untuk kita meneruskan kelangsungan hidup dan tidak lagi dikatakan seperti mayat hidup. Dan faktor inilah yang menjadi neraca kehidupan kita. Apakah faktor itu? Faktor itu adalah faktor rohani. Roh. Tidak cukup dengan hanya memberi makan kepada fizikal, roh juga perlu diisi dengan santapan rohaninya. Inilah yang menjadikan seorang hamba itu hidup lantas menghapuskan kegersangan yang hadir.


Santapan rohani ini adalah hubungan seorang hamba kepada Penciptanya iaitu, Allah.


“...Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang...”


Penutup: Hapuskan Kegersangan Itu


Ibadah kita kepada Allah adalah makanan yang menghidupkan roh. Ibadah adalah sumber kekuatan dan sumber tenaga yang dikurniakan Allah demi kebaikan manusia itu sendiri. Tapi malangnya, manusialah yang menolak dan melupakan kurniaan dan anugerah Allah itu.


Sedarilah duhai hati... Ibadah adalah hadiah yang terindah dari Allah. Ianya hadiah yang membahagiakan bukan beban yang menyusahkan.


Ketuklah pintu hati kita untuk merenungkannya...

Lantas, hapuskan kegersangan yang melanda!


~abdi~


(rujukan:Ust Zul Ramli)



0 comments:

Post a Comment

Followers

My Blog List

Our Journey is the Journey of Heart

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

EVERLASTING BONDING

authorized

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

LIFE TIME


AKU HANYA HAMBA ALLAH

My photo
Pedang yang HEBAT takkan terbentuk jika tidak diketuk, dipanaskan dan ditempa dengan baik!

WORDZSPEAK

SALAM ZIARAH

SOURCE OF STRENGTH

REMIND ME ABOUT THE DAY